Knoll og Tott på Charterfeie

Sommeren 2019 gjorde Vidar stikk motsatt av det han har forfektet i mange år; han reiste til Syden på sommeren. På charterferie. Han har alltid ment at Syden er en vinterdestinasjon. Sommeren tilbringer man i Norge.

Men han hadde ikke noe valg. På grunn operasjon og sykemelding noen uker tidligere, måtte han ta ut to nye uker med ferie. Ettersom Marielle måtte tilbringe de samme dagene på arbeid, tok han kontakt med John Arne og undersøkte om han hadde ferie på samme tid. Det hadde han. Så etter noen intensive timer på internet, fant vi et par «billige» billetter til Kreta med Apollo.

Dag 1 – lørdag 3. august 2019

Ettersom avreise fra Oslo var tidlig lørdags morgenen, fikset Vidar seg et hotellrom på Thon Hotel Oslo Airport. Dermed kunne han begynne turen frisk og opplagt, fremfor sliten og trøtt med pysjamasflyet fra Evenes.

Vi landet på Kreta klokken 1400 lokal tid, og en taxitur senere kunne vi sjekke inn på Okeanis Golden Resort i Agii Apostoli.

Etter å ha badet i bassenget ruslet vi ut for mat og drikke. Ettersom det var første gang Vidar var i Hellas måtte han teste ut de lokale matvarene; Souvlaki.

Etter maten ruslet vi ned på stranden og undersøkte nærområdet. Ettersom det var sommer måtte vi selvfølgelig passe på væskebalansen. Vi fant oss dermed en strandbar som sørget for at vi tisset blankt.

Dag 2 – søndag 4. august 2019

Etter frokost ble vi liggende ved bassenget store deler av dagen. Viktig å nyte fritiden maksimalt.

Lunchen inntok vi på det som ville bli vårt stamsted for lunch, Ozon.

På kvelden dro vi inn til Chania, hvor vi ruslet litt rundt i sentrum for å gjøre oss kjent. Det vil si, John Arne hadde vært der tidligere, så han måtte være Vidar sin guide. Etter en kort runde fant vi et bord på Barbarossa, hvor vi de hadde ganske godt øl.

Middagen inntok vi på Perperas, et fantastisk lite sted bortgjemt i noen bakgater.

Dag 3 – mandag 5. august 2019

Mandagen ble stort sett tilbragt foran bassenget, avbrutt av litt mat og drikke i nærområdet. På kvelden var det barbequeaften på hotellet, og charter innebærer at man må delta på minst en «grisefest». Denne foregikk riktignok i ordnede former.

Etter flammeshowet tuslet vi ut i mørket og ned til stranden og takterrassen til Tui Blue Atlantica Kalliston Resort. Ingen av kredittkortene virket av en eller annen merkelig grunn, så John Arne måtte løpe og hente cash.

Dag 4 – tirsdag 6. august 2019

Vi byttet ut bassenget med stranden, og valgte falt på Iguana Beach. Vi leide oss solsenger, for vi er ikke kids lengre. Voksne mennesker benytter solseng. Det oppsto selvfølgelig et par awkward moments da to voksne menn skal smøre hverandre på ryggen, men sånne ting bringer oss bare nærmere.

Vidar blir lei av å ligge på stranden, så da rusler han rundt på jakt etter eldgamle bygninger som har spilt en viktig rolle for stedet.

Og selvfølgelig gjenstander som man ikke har sett på lenge. Lenge leve nostalgien.

Ettersom vi hittil stort sett hadde oppholdt oss på en armlengdes avstand til hotellet, valgte vi å gå en dugelig bit for middag denne kvelden. Kalamaki Beach og restauranten Irida ble kveldens utvalgte.

Dag 5 – onsdag 7. august 2019

Hotellet vårt var av typen familievennlig, noe som innebar haugevis med høylytte kids. De klorte til seg alle de oppblåsbare bassengdyrene hver eneste dag, og nektet å gi slipp på de før solen gikk ned. Men endelig var det vår tur.

På ettermiddagen dro vi inn til Chania igjen, for nå begynte John Arne å bli oppriktig lei av bassenglivet. Det første vi gjorde var å spise på Kentrikon Cafe.

Deretter ruslet vi uten mål og mening rundt i gamlebyen.

Vi avsluttet dagen på Gallini, en av barene langs havnebassenget i Chania.

Dag 6 – torsdag 8. august 2019

Etter frokost hentet vi leiebilen vi hadde fikset noen dager tidligere, slo ned taket og satte kursen mot Hora Sfakion. Vel fremme belønnet vi oss selv med is og kaffe.

Vi fortsatte østover og da vi kom til Frangokastello bestemte vi oss for å spise lunch der. Vi fant sunrise Taverna, en perfekt liten koselig restaurant litt utenfor allfarvei, som hadde både skygge og utsikt over havet.

Etter lunchen fortsatte vi videre østover, hvor vi koste oss på smale bygdeveier og små landsbyer som klorte seg fast i åssidene.

Siste stopp på sørsiden av øya var Preveli Beach, hvor man må klatre ned flere hundre høydemeter før man ankommer stranden.

Vi fortsatte videre nordover og krysset øya. Vi gjorde en stopp i Rethymno, hvor vi parkerte bilen og ruslet rundt i gamlebyen.

Etter å ha parkert bilen og vasket bort alt av solkrem, saltvann og sand, avlyttet vi med middag på Orexi. Restauranten drives av en svensk tjei, og maten er to tomler opp. Alle restaurantene serverer lokalt brennevin etter hvert måltid, og det var slett ikke vår favorittalkohol.

Dag 7 – fredag 9. august 2019

Til John Arnes store fortvilelse tilbragte vi hele dagen ved bassenget. Varmen var ikke Vidars beste venn, og han var ødelagt både innvendig og utvendig. Derfor satt han også stort sett i skyggen.

På kvelden dro vi inn til Chania for siste gang, hvor vi fant tilbake til Gallini. Plasseringen er ganske genial, og servitørene var raskt på pletten da var man ble tom for drikke.

Vi avlyttet kvelden på restauranten Moutoupáki med et bedre måltid og en god flaske vin.

Dag 8 – lørdag 10. august 2019

Mens vi ventet på transport til flyplassen og hjemreise, avsluttet vi hotelloppholdet med en milkshake.

Dag 9 – søndag 11. august 2019

Ettersom det meste av gårdagen gikk til reise fra Kreta til Oslo, og det var lørdag, måtte jeg overnatte på Thon Hotell Gardermoen til søndag. Det er nemlig slik at det nesten ikke går fly nordover til Evenes på lørdager. Vi er vistnok ikke viktig nok.

Vennligst legg igjen en kommentar