Ravi og The Rooftop Gardens

Til tross for at vi hadde spist masse kvelden før, var vi ganske sultne da vi våknet om morgenen. Man skulle tro magen lever et totalt forskjellig og adskilt liv fra resten av kroppen.

Til frokost ble det fersk omelett, kaffe og en rekke mindre retter fra diverse land som har påvirket matkulturen i Dubai.

20150322_085032

Vi hadde enda ikke testet bassenget som tilhører hotellet, så det ble planen frem til lunch.

20150322_091928

2015-03-22 06.40.15

20150322_134935

Mens vi lå og slappet av i vannkanten ble vi oppmerksom på en ørliten sandstorm på vei innover byen. Det kom ikke mye sand, men nok til at det knaste i tennene de neste par timene.

Vi bestemte oss for å «go local» når det kom til lunch. Selv om vi liker fancy restauranter og bestikk og menyer på engelsk, er vi like stor fan av de lokale restaurantene. Der hvor lokalbefolkningen ferdes. Der hvor vi bestiller mat vi ikke aner hva er eller heter, men som smaker helt fantastisk. Derfor skulle vi forsøke å finne Ravi, en av byens beste pakistanske restauranter. Marielle fikk oppgaven med å være navigatør.

2015-03-22 14.45.17

20150322_150009

2015-03-22 15.06.38

Ravi Restaurant var ikke så vanskelig å finne, ettersom de er ganske flinke med gatenavn i Dubai. Husnummer er mindre vanlig, men vi fant da frem.

Da vi kikket inn i lokalet var det bare menn der, og det var ganske fullt. Marielle dekket derfor til både ankler, skuldre og hår før vi spurte pent om vi kunne få spise der. De skjønte ikke engelsk og vi skjønte ikke arabisk, men med noen vennlige smil og et noen ydmyke bevegelser ble vi ønsket velkommen inn.

2015-03-22 16.07.20

Stedet er av den svært enkle sorten; fat og glass i metall, vann fra springen og en tørkerull som serviett. Bestikk er tilbehør.

Photo Credit: tripadvisor.com

Det var helt tydelig at alle som kom dit visste hvordan ting fungerte. Det var også tydelig for alle andre at vi ikke visste hvordan ting fungerte. Bestiller vi mat hos mannen i døra, eller kommer det noen og tar bestillingen vår ved bordet? Finnes det noen meny eller må vi vite hva vi vil ha?

Heldigvis kom det en hyggelig mann bort og hjalp oss med det meste. Menyen hang på veggen, men da vi forsøkte å bestille noe kikket han rart på oss. Hva vi forsøkte å bestille var tydeligvis ikke det han ville vi skulle spise. Han ville tydeligvis gi oss det de var best kjent for.  I tillegg hadde de cola og vann på flaske. Vann fra springen fristet nemlig ikke.

Mens vi satt der oppdaget vi at «vi» var samtaleemnet i rommet. Små nysgjerrige blikk og mye hvisking. Noen av de andre gjestene var åpenbart ikke bekvem med at Marielle befant seg i rommet. Det var mange som ikke så ut til  bry seg mindre, men noen virket veldig opprørt. Noe vi fant merkelig, ettersom stedet scorer høyt på Tripadvisor. Det er jo tross alt flest turister som skriver og bedømmer på nettstedet.

Photo Credit: tripadvisor.com

Da maten kom glemte vi alle rundt oss, for den smakte helt fantastisk. Enkel men svært god.

Mens vi satt der kom det flere turister som ville spise, men de ble nektet adgang. Noen kom i singlet, andre i korte skjørt. Andre var kledd mer respektfullt. De kikket på oss og vi kikket på dem. Ingen av oss skjønte hvorfor vi kom inn og ikke de. Fyren i døra bare pekte videre nedover gaten, og de andre turistene forsvant i den retningen. Det var mye ledig plass i lokalet, så det var ikke plassmangel som var årsaken til at de ikke fikk spise der.

Etter at vi hadde betalt de få kronene maten kostet, oppdaget vi hvor de andre turistene befant seg. Ravi Restaurant har nemlig to avdelinger, og de ligger rett ved siden av hverandre. En turistavdeling hvor du kan komme kledd i hva som helst, og en for de lokale. På turistavdelingen har de bestikk, menyer på engelsk og duk på bordet. Vi tror vi fikk spise på den lokale avdelingen ettersom Marielle respekterte kulturen og dekket seg til, før vi spurte om å få spise der.

2015-03-22 16.07.23

Vi fortsatte videre mot Jumeirah Public Beach. På turen mot stranden ble vi lokket inn i en av butikkene langs veien av et salgsskilt. Halv pris på solbriller kan man ikke si nei til. Så det ble et par hver.

Vi passerte etter hvert Jumeirah Grand Mosque, den eneste moskeen i Dubai som lar ikke-muslimske besøkende komme inn. Det er plass til 1200 mennesker i moskeen.

2015-03-22 17.10.31

Før vi kom frem til stranden stoppet vi for en iskaffe på Starbucks. Det skulle for øvrig vise seg at det var arbeid på stranden, og at den var stengt. Vi dro derfor tilbake til hotellet etter iskaffen.

20150322_173709

På kvelden dro vi til WAFI City Mall, og restauranten Rooftop Gardens.

20150322_183729

20150322_184516

På Rooftop Gardens arrangeres nemlig «Movies under the stars!» Kveldens film var The Change-Up. Temperaturen ute var fantastisk, så med en bøtte iskalde pils og litt popcorn for hånden kastet vi oss ned i en bean-bag. Konseptet kan anbefales på det aller sterkeste.

2015-03-22 20.19.36

2015-03-22 20.20.24

2015-03-22 20.25.56-1

Vennligst legg igjen en kommentar