Escape from everyday life !

Central Park, Brooklyn Bridge og Rockefeller Center

På Patrick sin liste over lokale frokoststeder sto Joe Coffee. Problemet var at vi ikke fant stedet. Men det var før i dag. Det viste seg at vi gikk rett forbi den første dagen. Det er ikke så lett når mange adresser i NYC oppgis som nærmeste vegkryss.

Det ble en rødbetsandwich på Marielle og en «vanlig» sandwich på Vidar. Og to store kaffe. Fantastisk kaffe.

20141205_095815

Dagens første mål var Central Park, og vi tok som vanlig t-banen når vi forflyttet oss.

20141205_103556

Vi ruslet inn i parken ved West 72nd Street og Strawberry Fields. Vi ble (selvfølgelig) forsøkt kapret av en av de uendelig mange «guidene» med hest og kjerre i parken. Mannen fikk noen minutter på å legge frem sitt fantastiske tilbud. Vi hadde ingen intensjon om å slå til på tilbudet, uansett hvor godt det måtte være. Som forventet var det overhodet ikke noe godt tilbud.

2555750

Ved Bethesta Terrace ble vi stående og lytte til en gruppe som sang julesanger.

Like ved hadde en gruppe akrobater klart å samle turister til et spektakulært show. Dessverre klarte de også å dra ut tiden i det uendelige, så vi ruslet videre før de ble ferdige.

Vi fortsatte gjennom parken helt opp til East 90th Street, hvor vi kom ut ved Solomon R. Guggenheim Museum og Fifth Avenue.

Vi fortsatte nedover Fifth Avenue, men da vi passerte The Met klarte ikke en gjennomfrosen Marielle mer. Vi måtte finne varme.

Vi stoppet en buss som kjørte sørover, og på veien passerte vi Tiffany og de andre dyre merkebutikkene. Lommeboken kom med et høylytt «NEI» da Marielle lengselsfullt kikket ut av bussvinduet.

Neste stopp var Union Square og julemarkedet. Like før hoppet nesten alle passasjerene av bussen, og vi skjønte ikke hvorfor før vi passerte Flat Iron-bygget. Så vi hoppet av på den neste bussholdeplassen og ruslet tilbake.

Det ble en kort stopp på Eataly for en kaffe før vi ruslet videre til julemarkedet.

Photo Credits: sociallyresponsiblestyle.wordpress.com
Photo Credits: www.urban75.org

Markedet var en stor skuffelse, men det kan være fordi «the christmas spirit» ikke  var over oss. Så i stedet fant vi litt mat hos Desi Shack, en lite stykke pakistansk himmel i 135 4th Avenue.

Photo Credit: www.desishack.com

Fra Union Square tok vi t-banen til City Hall, og derifra ruslet vi ut mot Brooklyn over Brooklyn Bridge.

20141205_155212

Ettesom vi hadde planer om nattbilder måtte vi vente til det ble mørkt. Den tiden brukte vi på Front Street Pizza. Maten var ikke noe å juble over, men stedet hadde sin sjarm.

2014-12-05 16.51.59

Da mørket kom, kom også regnet. Men det skulle ikke stoppe oss fra å ta nattbilder av New York Skyline.

Vi hadde billetter til Top of the Rock, utsiktspunktet fra Rockefeller Center. Dessverre, på grunn av regnet, forventet vi ikke den store utsikten.

Samtlige som hadde kjøpt billetter fikk tilbud om å endre billettene til en annen dag. Vi ble advart med «You can´t see ANYTHING». Men ettersom vi var usikre på om vi ville få tid, fortsatte vi oppover mot toppen.

På toppen kunne vi konstatere at de ikke hadde undervurdert sikten.

Tilbake på bakkenivå stoppet vi raskt ved juletreet utenfor Rockefeller Center, før vi fortsatte hjem til leiligheten.

Med lokalt øl, chips fra julemarkedet og oliven fra lokalbutikken avsluttet vi en lang dag i New York.

Vennligst legg igjen en kommentar