Escape from everyday life !

Xunantunich

Vi hadde ingen planer før kl 13, så vi skippet frokosten og sov litt lengre. Det kan også ha en sammenheng med at vi havnet på en liten snurr kvelden i forveien, men det strides de lærde om.

Vi spiste lunch på hotellet før vi dro til Xunantunich i ettiden sammen med en ny guide. Xunantunich ligger bare en knapp halv times kjøretur fra hotellet, og var i sin tid hovedsete for ca 10.000 mayaindianere. Xunantunich var en av mange «regioner» i området rundt San Ignacio, og ekspertene mener at det bodde opp mot en million mayaindinanere i Belize i storhetstiden, mot ca 300.000 innbyggere i dag.

Xunantunich betyr «Stone Woman» på mayaspråket, men det er som på de fleste andre arkeologiske stedene et moderne navn. Det er ingen i dag som nøyaktig vet hva stedene het tidligere. Den største bygningen, pyramiden El Castillo, er den nest største (40 m) i Belize, bare slått av templet i Caracol. Det er over 30 bygninger/templer i tilknytning til Xunantunich.

Etter Xunantunich ruslet vi ned til markedet i sentrum av San Ignacio, og kjøpte oss litt frukt. Deretter ruslet vi ned til elvekanten, hvor vi satte oss ned og kikket på folket som koste seg i og ved vannet. Noen badet og andre vasket bilen sin. Vi ble sittende der en times tid før vi gikk opp til Greedy’s og happyhour. To billige øl ble til mange billige øl, samt en billig kokosnøttdrink til Trude. Det var også plass til et noen nydelige hotte chicken wings.

Lenge etter solnedgang ruslet vi blide tilbake til hotellet hvor vi spiste middag og drakk en flaske rødvin. På veien hjem fra Greedy’s lette vi for øvrig etter en sykkelutleiebutikk, uten at vi fant den. Den lå i alle fall ikke der vi hadde fått vite at den skulle ligge. Det ble også tid til et nattbad i bassenget før vi tok kvelden.

1 thought on “Xunantunich”

• Hmm, skjønne varmen e hal 😉 Innlægge e datert t 14, å d va værtfall søndag heim her…Men godt mule vi ligg ein dag frammom vi her i nord 😉 Godt å hør at di kose dåkk værtfall. Arti å lesa d dåkk skriv. Ha ein fortsatt go tur 🙂

Vennligst legg igjen en kommentar