Escape from everyday life !

De danset rundt maten før de fylte opp lommene med den

Vi hadde blitt advart mot tidlige bønnerop fra en nærliggende moské, men ingen av oss hadde hørt den. Derimot var vi flere som hadde hørt en mer eller mindre konstant tromming hele natten. Ingen hadde noen særlig god forklaring på hva det var, og det forble et mysterium.

Vi ble vekket opp klokken 0730 og frokosten ble servert klokken 0800. Det var her vi ble introdusert for en gambisk spesialitet som falt i smak hos de fleste. Medium store frityrstekte/ovnsstekte klumper som var veldig gode med syltetøy til. Det skulle vise seg i ettertid at dette var gambiske pannekaker. I tillegg til dette fikk vi brød, syltetøy, omelett og andre klumper (som visstnok var stekt bønnemasse). Disse var ikke like populære. Bønnemassen skulle spises med en slags tomat- og løksaus til, og hadde visstnok blitt brukt som mat under slavetiden.

En halv time etter frokost satt vi alle på bussen igjen, men bussturen ble ikke lengre enn en times tid.

Da hadde vi kommet fram til ”Titanic 1”, som Musa kalte båten vi skulle reise videre med resten av dagen. Det var en smal og høy båt med soldekk på taket.

Vi var alle raske med å finne de beste solplassene. Det var lagt ut madrasser over hele taket så det var direkte behagelig å sitte og ligge der. Å plassere oss riktig var særdeles viktig, ettersom båten ikke stakk særlig dypt. Så til å begynne med fikk vi streng beskjed fra ”kapteinen” om å omplassere oss. Dette fordi alt av tallerkner og bestikk hadde falt i golvet, på dekket under oss minst to ganger. Vi tok hintet etter hvert og plasserte oss bedre.

En sløvedag i solen gjorde virkelig susen. Vi pratet, flirte, solte oss, sov litt og planla diverse forretningsidéer. Blant annet skulle vi begynne å fore geiter med tobakk, for så å selge geitemelken som nikotinplaster. Må vel være mye bedre enn Nicorette? Vi spilte også Yatzy. Mathias vant, Marielle kom på 2. plass, Vidar på 3., Ida på 4., Laila på 5. og Vegard på 6. Kommentar fra Vidar: Selvfølgelig vant Mathias og Marielle kom på 2. plass – de hadde jo jukset til seg ekstra bonuspoeng!

På båtturen så vi en krokodille som lå og solte seg på en sandbanke. Vi så også mange forskjellige fugler, og når vi tøffet forbi hus var det alltid mennesker som vinket til oss. Vi fikk også med oss monumentet som er reist til ære for Mungo Park. Lunsjen vi fikk ombord bestod av makaroni og tomatsaus, ris og grønn curry, brød og salat.

Da vi ankom kveldens camp, Fulladu Camp, ved Basse Santa Su, fikk vi en utrolig god velkomstdrink. En blanding mellom banan og tranebær. Tror vi.

Vi ble vist til rommene våre som var helt ok. Da vi skulle låse døren for å dra en liten tur til Basse falt riktignok sikkerhetssluttstykket på dørlåsen av. Dermed klarte vi selvsagt ikke låse, eller lukke, døren. Men vi ga beskjed og en av de ansatte hentet hammeren sin og spikret en ny spiker (vanlig spiker) rett i murveggen. Ikke akkurat innbruddssikkert men det holdt. Eieren av campen har nesten forsømt hele campen, så de ansatte sliter med dårlig økonomi og mye gjenoppbygging hvert år etter regntiden.

For å komme oss mellom Basse og Fulladu Camp, ble vi rodd over elven. Mannen som rodde hadde en åre, en imponerende teknikk og noen fantastisk store armmuskler. Disse småbåtene var et alternativ til fergen. Den bruker for øvrig fem minutter på de 100 meterne over elven. Det var ikke uvanlig å se både motorsykler, sykler og andre motorvognredskaper i disse småbåtene, så de som rodde måtte ha store armmuskler.

Basse er en rik by og vi fikk for det meste gå i fred. Det var selvsagt noen barn som ville gå sammen med oss, men ingen av de maste noe særlig. Det var i Basse vi så turens første telefonkiosk!

Tilbake i campen skulle vi ta oss en dusj før mat, men det var så mange som tenkte samme tanke at vannet var iskaldt vann og stort sett ikke uten trykk. Så det ble en kort dusj. Vi fikk satt batteriene til kamera på lading og gikk for å spise middag.

Vi fikk Benachin (nasjonalretten i Gambia), vanlig hvit ris, peanøttsaus med kjøtt, tomatsaus med kjøtt, noen ulike lettstekte grønnsaker og søtpoteter. Til dessert var det vannmelon.

Etter maten var det underholdning fra en lokal kvinnegruppe. Denne gruppen bestod av to stammer, Fula og Mandinka. I disse stammene har de hatt mye problemer med krybbedød og derfor startet de opp en kvinnegruppe for å støtte og ta vare på hverandre.

Gruppen danset og sang og spilte et slags skuespill som vi ikke helt skjønte. Laila og Marielle ble bedt opp til å danse, og de svingte godfoten så best de kunne. Det er utrolig morsomt å danse slik.

Da de var ferdige med showet fikk de restematen vår fra middagen. De danset rundt maten før de fylte opp lommene og capsen med den. Vi reagerte på dette for vi visste ikke om det var en del av oppvisningen (at de tok maten på denne måten), eller om de gjorde det fordi de var utsultet. Noe av maten falt ned på bakken og de hentet den opp igjen og spiste den.

Vi hørte med Musa og han sa de brukte å gjøre seg litt til for turister, men vi fikk ikke noe klart svar om de faktisk var utsultet eller om det bare ren underholding for oss. Vi gikk derfor til sengs alle sammen med en litt ekkel følelse. Men glemte det relativt raskt da vi kjente på hodeputene våre. De var utrolig harde. De ga stort sett ikke etter for noe press. Etter litt improvisasjon med klær som hodepute sovnet vi raskt.

Vennligst legg igjen en kommentar