Escape from everyday life !

Partysvensker, drita fulle damer og tissende mannfolk

Marielle blir mer B-menneske for hver dag som går, så Vidar var den som sto opp først i dag også. Ikke at han hadde noen konkrete planer altså. Vi skulle nemlig reise videre til den aller siste destinasjonen i dag.

Vi spiste frokost på terrassen og maten hentet Marielle fra The French Bakery. Ingen croissant i dag ettersom turisten foran Marielle kjøpte alle. Men de hadde en helt grei baguett som vi stappet i oss.

2013-01-26 10.19.08

Klokken 10:45 ble vi hentet av Lomprayah og fraktet til Mae Nam Pier. Det var noen forsinkelser og vi måtte vente en time før avgang. Det er ganske fantastisk at de henter passasjerer på hotellet for den latterlig lave prisen vi betalte for hurtigbåten.

20 minutter etter avgang la vi til kai på Koh Phangan hvor en bil fra hotellet hentet oss.

The name of Ko Pha Ngan comes from the word ‘Ngan’, meaning ‘sand bar’ in the southern dialect, for there are many sand bars offshore around the island. Ko Pha Ngan has been a longtime favorite of past kings of Thailand. Specifically Rama V, or Chulalongkorn visited Ko Pha Ngan 14 times during his reign.

The Bronze Drum of Dongson Culture (500BC – 100BC) that was found on Ko Samui in 1977 is evidence that there were settlements of people on Ko Samui, Ko Pha Ngan, and their islets from more than two thousand years ago. Some historians and archaeologists believe that the first group who migrated to Ko Pha Ngan were the Muslim sea Gypsies (Pygmy, Semung and Proto-Malay) who travelled by boat from the Malay Peninsula.

Helt nordvest på øya, langt fra resten av siviliasjonen, ligger stranden Haad Salad og hotellet Saladburi Resort and Spa. Det skulle være vårt hjem den neste uken. Vi fikk en oppgradering av rommet som innebar et større rom og et “hot tub” på verandaen. Marielle klikket “liker” umiddelbart.

Etter å ha undersøkt rommet og funnet det i orden ruslet vi ned til hotellrestauranten hvor vi spiste lunch. Etter maten fant vi noen solsenger ved bassenget. Hotellet virket å være av god standard, og bortsett fra noen høylytte briter, var stemningen veldig avslappende.

Neida, jeg glemte ikke å ta av meg singlet da jeg solte meg.
-Neida, jeg glemte ikke å ta av meg singlet da jeg solte meg.

Da solen forsvant bak åsen kikket vi nærmere på nærområdet. Stranden er ikke spesielt lang men den inneholder det man trenger; restauranter, massasje og sand.

Located on the western coast, Haad Salad is steeped in history and beauty. In the 1700s, the beach played host to pirates. These pirates would hide their booty and seclude their ships in the hidden cove, and when passing galleons made their way up the coast the pirates would launch their attacks, and take whatever treasure they could.

Vi måtte imidlertid lete for å finne nærmeste butikk. Vi forlot stranden, gikk opp en bratt bakke og ned en annen bratt bakke før vi kom til “sentrum”. Der fant vi flere butikker/lagerhus som solgte øl, cassava chips (30% mindre fett), sjokolade og is.

2013-01-26 17.38.55

Tilbake på hotellet sørget Marielle for å skumlegge hele terrassen. Til gjengjeld fikk hun et lite brannsår av tappekranen og et godt gammeldags kyssemerke av badekaret.

Vi spiste middag på stranden utenfor hotellet. Vi kom i seneste laget ettersom vi var de siste gjestene. De begynte å rydde mens vi spiste, men vi ble forsikret om at vi kunne bruke å lang tid på maten som vi ville.

Etter å ha brukt litt lang tid på pilsen lurte de på om vi kunne flytte opp til selve restauranten. Deretter lurte de på om vi kunne sette inn glassene etter oss. Servitøren ville nemlig hjem.

Lasse, the dog with three legs

Vi hadde bestilt taxi til klokken 23:00. Vi skulle nemlig på Full Moon PartyHaad Rin. Vi var selvfølgelig ikke de eneste, og det ble ikke plass til alle på lasteplanet (den lokale taxien). Derfor måtte en av de hotellansatte kjøre en av hotellets minibusser. Sammen med fire andre turister kjørte vi sørover i full fart. Sjåføren kjørte som om han hadde stjålet bilen og foretok forbikjøringen både like før bakketopper og foran krappe svinger. Vidar husker han var redd da han tok taxi i Ukraina, men denne turen var om mulig et hakk verre.

Vi kom oss velberget til Haad Rin og det første som møtte oss var fulle kids, buckets, høy musikk og selvlysende maling. Vi gikk selvfølgelig all in og fikset først en bøtte med rom og cola. Deretter kjøpte vi inn selvlysende maling og lot kreativiteten løpe løpsk.

Deretter fant vi veien ned til stranden hvor vi joinet tusenvis av partysvensker, drita fulle damer og tissende mannfolk. Hele opplevelsen var som å bli kastet tilbake til russetiden. Forskjellen var at ingen hadde klær på og vi var i Thailand.

Det finnes flere forklaringer på hvordan Full Moon Party begynte. Her får du to:

1. Full-Moon night is celebrated by many fishermen around the globe – usually in that night possible to catch the biggest fish (the influence of the moon). After one of the most successful Full-Moon fishing Haad Rin fishermen (current owners of “Paradise Bungalow”, “Moon Paradise Bungalow”, “Rock bar” and others were among them) catches the big shark. In the same night it was a birthday of one of the guest – and it was the beginning of the Full-Moon party!

2. In 1987, Koh Phangan was very quiet and very remote. There were a few backpackers on the island from time to time, but the island was mostly unknown outside of Thailand. A small group of travellers including an American, an Italian, and an Brit were staying on the island, enjoying the beauty of the beaches. To use a phone or send mail, they would take a fishing boat over to neighboring Koh Samui. Each full moon, the friends would walk to the sunset side of the island to light a fire, play an acoustic guitar, and listen to music powered by a car battery. Now the folks running Paradise Bungalows on the sunrise side decided to move the party to their side of the island, and as many of the travellers were staying with them, eventually the party was moved. If anyone can be credited with starting the party, It is the Kursakul family who run Paradise Bungalows. Still the party was really just a gathering of friends at this point. It would be some time before it grew into the beach rave it is today.

Vi fant etter hvert en burgersjappe i en av sidegatene. En partysvenskene foran Marielle i køen ble forsøkt lurt av burgerselgerne,ved at han ikke fikk vekslepengene tilbake. Det ble fortalt at dette ikke var første og/eller siste gang. Da Marielle kom tilbake med en bacon og en bacon/cheese  oppdaget Vidar at det manglet noe. En hamburger ! Her måtte man altså spesifisere at man ønsker en “hamburger med bacon og/eller ost”. Lureri.

Klokken 02:00 ble vi kjørt tilbake til hotellet av en pickup. Selvfølgelig på lasteplanet. Vi kunne ha holdt ut hele natten men noen timer var mer enn nok.

2 thoughts on “Partysvensker, drita fulle damer og tissende mannfolk”

• I hope you understand something Catherine Johnson-Hayter, because I see the automatic norwegian-english translation is quite bad 🙁

I guess it was much easier to read the posts from Ko Lanta 😉

• So true, Vidar, but love seeing pictures of your and Marielle’s travels! Thanks for some the English lol 🙂

Vennligst legg igjen en kommentar