Escape from everyday life !

En bakgårdsresturant, av ymse kvalitet

Det var hardt å våkne denne dagen. Å rusle rundt hele dagen sliter på to ellers så ungdommelige kropper. Kan selvfølgelig ha noe med vinen kvelden før å gjøre også. Men etter en svensk frokost var vi likevel klare til en ny fantastisk dag.

Vi tok t-banen til Slussen og ruslet bort til Fotografiska, som var Marielle spesielle must-see i Stockholm. Da vi hadde kikket oss gjennom tre etasjer med bilder, ble det en ekstremt rask gåtur til Gamla Stan hvor vi hadde en avtale om sightseeing i gamlebyen.

Indre havn

Agnetha fra stoRy touRs ble vår guide, og ettersom vi var de to eneste som skulle være med ble det en veldig intim og personlig guiding.

Drugdeal?

Vi fikk masse informasjon om blant annet alt som hadde med Alfred Nobel å gjøre, prestene i Prästgatan, huset hvor Benny og Anni-Frid bodde i Baggensgatan, statuen av Evert Taube på Järntorget og Stockholms minste statue «Pojke som tittar på månen».

Baggensgatan
«Järnpojke» av Liss Eriksson

Etter sightseeingen fant vi oss en pub, Glenfiddich Warehouse No:68, hvor vi fikk tak i både godt øl og kjempegod mat. Vidar spiste en digg burger, mens Marielle satte tennene i et stort rekesmørbrød.

Vi dro videre til Drottningholm, i håp om å spise den store kanelbollen som Ingvild og Lars hadde anbefalt oss å gjøre. Vi var dessverre litt sent ute så ingen kanelboller var å se. Derfor ble det vandring i den kungliga trädgården hvor Marielle spratt rundt i den kongelige fontenen for å kjøle ned hovne tottelotter. Dessverre oppdaget vi alt for sent at vi kunne ha tatt båten dit, i stedet for tog og buss som vi gjorde. På vei tilbake fra Drottningholm kjøpte vi oss svenske jordgubber, som var gode, men norske jordbær er faktisk bedre.

Drottningholm

Vel tilbake i den store byen ruslet vi opp til Stureplan, hvor det (selvfølgelig) ikke var et eneste ledig bord eller stol å oppdrive. Duh! Derfor endte vi opp på Happy utenfor kaiplass 19 i Strandvägen. Her ble vi sittende riktig så lenge i hver vår solstol og myse på folket som ruslet forbi.

Happy

Da magene romlet litt for mye ruslet vi, igjen, inn i Gamla Stan. Der fant vi, på Gåstorget, en bakgårdsresturant, av ymse kvalitet (Gåsgränd 4). Men vi valgte likevel å spise der. Maten var helt grei, men når det smaker det samme av både oksefilét og and forstår man at det ikke den beste resturanten i byen.

"Tungviktare" av Sven Lundqvist
«Tungviktare» av Sven Lundqvist

Men magen ble mett og vi forlot sentrum like før elleve på kvelden. Vi hadde tidligere spurt de i resepsjonen på hotellet vårt hvor vi kunne ta kule nattbilder. Derfor hoppet vi av t-banen ved Zinkensdamm, og ruslet opp til Skinnarviksberget. Vi trodde vi skulle være det eneste som var der, men da vi kom opp på toppet dukket det opp masse ungdommer. Det viser seg i etterkant at stedet er en populær plass blant stockholmare.

Stockholm by night

Vennligst legg igjen en kommentar